Refugees, Higher Education, and Informational Barriers

Auteurs-es

  • Jaswant Kaur Bajwa Centre for Preparatory & Liberal Studies, George Brown College
  • Sidonia Couto Canadian Centre for Victims of Torture
  • Sean Kidd Centre for Addiction and Mental Health
  • Roula Markoulakis Sunnybrook Health Sciences Centre and George Brown College
  • Mulugeta Abai Canadian Centre for Victims of Torture
  • Kwame McKenzie Wellesley Institute and Centre for Addiction and Mental Health

DOI :

https://doi.org/10.7202/1043063ar

Mots-clés :

Canada, refugees, social inclusion, post-secondary education, higher education, torture survivors, political oppression, trauma, mental health, mobility, informational barriers

Résumé

L’objectif de cette étude qualitative était d’étudier les expé-riences, les besoins, les obstacles et les attentes de survivants à la torture et/ou à la guerre souhaitant faire des études postsecondaires au Canada. Nous avons réalisé 38 entretiens avec des participants provenant du Centre Canadien pour Victimes de la Torture (CCVT) et 10 entretiens avec des membres du personnel de ce centre; nous avons également travaillé avec un groupe cible de trois participants qui ont suivi les consignes d’un guide d’entretien semi-structuré et ont été évalués à l’aide d’une méthode comparative constante. Les survivants à la torture et/ou à la guerre ont fait état d’obstacles à type de manque d’information sur l’orientation dans les filières d’études, l’accès à des soutiens professionnels, l’évaluation des diplômes, le financement des études, l’orientation dans les systèmes d’immigration et l’utilisation des ressources en ligne, l’ensemble de ces insuffisances retardant leur progression sur le plan des études et contribuant à des difficultés de santé mentale.

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Bibliographies de l'auteur-e

Jaswant Kaur Bajwa, Centre for Preparatory & Liberal Studies, George Brown College

Jaswant Kaur Bajwa is a professor and research lead in the Centre for Preparatory & Liberal Studies at George Brown College. The author may be contacted at jkaur@georgebrown.ca.

 

 

Sidonia Couto, Canadian Centre for Victims of Torture

Sidonia Couto is a registered social worker and worked with the Canadian Centre for Victims of Torture at the time of this research. The author can be contacted at sidonia_01@hotmail.com.

Sean Kidd, Centre for Addiction and Mental Health

Sean Kidd is a clinical psychologist and clinician scientist at the Centre for Addiction and Mental Health. The author can be contacted at sean.kidd@camh.ca.

Roula Markoulakis, Sunnybrook Health Sciences Centre and George Brown College

Roula Markoulakis is a research assistant at Sunnybrook Health Sciences Centre. She worked at George Brown College to support this research. She can be contacted at roula.markoulakis@sunnybrook.ca.

Mulugeta Abai, Canadian Centre for Victims of Torture

Mulugeta Abai is the executive director of the Canadian Centre for Victims of Torture. The author can be reached at mabai@ccvt.org.

Kwame McKenzie, Wellesley Institute and Centre for Addiction and Mental Health

Kwame McKenzie is the CEO of the Wellesley Institute and a psychiatrist with the Centre for Addiction and Mental Health. The author can be reached at kwame@wellesleyinstitute.com.

Publié-e

2017-11-03

Comment citer

Bajwa, J. K., Couto, S., Kidd, S., Markoulakis, R., Abai, M., & McKenzie, K. (2017). Refugees, Higher Education, and Informational Barriers. Refuge : Revue Canadienne Sur Les réfugiés , 33(2), 56–65. https://doi.org/10.7202/1043063ar